Skip to content

Søkevolum SEO

Søkemotoroptimalisering er kjent for mange som driver et nettsted eller jobber med digital markedsføring. Men dessverre så er det mange byråer og markedsførere som gjør søkemotoroptimalisering halvveis, og ofte ikke det engang. 

Hva er egentlig søkemotoroptimalisering

Jo det er metoden for å få egne nettsider til å rangere bedre i søkemotorene når brukerne søker etter dine tjenester, produkter eller innhold. Og her er det mange flink som jobber med optimalisering av landingsider, titler, meta beskrivelser, taktiske søkeordsplasseringer, til mer avanserte teknikker som går enda mer teknisk til verkst for å optimalisere serverlastetid, lokasjon, strukturert data med mer. 

Vi kan snakke mye om dette, men det mange ikke snakker om, er den andre delen av søkemotoroptimalisering. Hva mener du, tenker du kanskje? 

Hittils har vi kun nevnt eget nettsted. Typisk On-page SEO og teknisk SEO optimalisering. Her vil mange tenke, "ja du mener "off page SEO"? Vel, det er en viktig del av det, men det er faktisk ikke det vi tenker på. 

Vi tenker på de faktiske søkene. Vi kan jobbe mye med å forbedre inngangsdøra, velkomsten innenfor døra og bevertningen som vil skje når besøket kommer, men hvis det ikke kommer noen, så er det også litt dumt. På samme måte som at konverteringsvolum er viktig innen konverteringsoptimalisering, på lik linje er søkevolum også en viktig brikke innen søkemotoroptimalisering. 

En typisk indikator for søkevolum, er å jobbe med merkevaresøk. Hvis det gjøres i samråd med PR for eksempel, så vil SEO spille en helt annen rolle plutselig. Da kan resultatene komme fort. 

Søkevolum

Dette er altså hva søkevolum innen søkemotoroptimalisering handler om. Partnerskap med PR er en god driver av merkevaresøk, produktsøk eller andre relaterte søk. Det er altså viktig å tenke på søkevolum når man kommer til søkemotoroptimalisering.

Hvis søkevolum generelt er lavt, kan det være vanskelig å konvertere flere besøkende. Det er viktig å tenke på at ja, selv om betalt annonsering i søkemotorer har en god synergi med organisk synlighet, så er ikke nødvendigvis det med på å øke søkevolum generelt. Det vil kunne påvirke antallet som kommer fra søk, fordi du har flere åpninger for brukerne inn til ditt nettsted. 

Men ved å koordinere SEO med resten av markedsføringen, merkevarebyggingen, PR og kommunikasjonen¨, har man da mulighet til å påvirke ikke bare enden av trakten, men også inn i trakten. 

Det finnes mange fremgangsmåter på det, men her vil det være store forskjeller fra bedrift til bedrift for hvordan det gjøres. 

Ønsker du både å øke inn til trakten, så vel som gjennom trakten? Ta kontakt med oss!

Kommentarer