Datadrevet
vekst-markedsføring.
Ønsker du å etablere en vekstmaskin i din markedsføring og digitale optimalisering? Mcminn hjelper deg med å etablere struktur og metode for en god og effektiv vekstmarkedsføring.
Hva er vekst-markedsføring?
Vekstmarkedsføring er en markedsføringsmetode som fokuserer på å bruke analytisk og vitenskapelig metode for å øke brukervekst, salg eller annen ønsket suksesskriterie. I motsetning til tradisjonell markedsføring, som ofte er orientert mot langsiktige mål og bred merkevarebygging, fokuserer vekstmarkedsføring på både korte og langsiktige mål, men fullstendig kvantifiserbare resultater som kan prioriteres, testes, måles og optimaliseres.
Hva inneholder
vekst-markedsføring?
Vekstmarkedsføring inneholder flere områder som gir en effektiv og strukturert utførelse av optimalisering. Disse områdene danner brukernes faser i kundereisen, et rammeverk som gjør det enklere å bryte ned kundereisen i viktige steg.
Vekstmarkedsføring fokuserer på vekst og optimalisering, hvilket antyder at du må vite hvor du er, for å kunne ha noe å sammenligne med på et senere tidspunkt. Dette er mye av essensen til vekstmarkedsføring. Du analyserer og identifiserer eksisterende posisjon, for å finne ut hva man skal gjøre for å utfordre det, dermed implementere det man fant ut, og i etterkant analysere om det man nettopp har implementert har fungert.
Derfor benyttes det mye testing og eksperimentering med statistiske modeller for å kalkulere både signifikans og korrelasjon. Ut ifra dette, så lærer vi. Og gjennom læring så vokser virksomheten.
Vekstmarkedsføringens faser:
- Oppmerksomhet
- Trafikk
- Konvertering
- Verdigenerring
- Bevaring
- Henvising
Oppmerksomhet
Gjøre folk klar over at din bedrift eksisterer. Her bygges din merkevare, kunnskap og kjennskap.
Tjenester som inngår i denne fasen:
- Søkemotoroptimalisering
- Betalt annonsering
- Sosiale Medier
- Webanalyse
Eksempel på KPIer:
- Nettstedstrafikk
- Rekkevidde
- Visninger
- Klikkfrekvens
Eksempel på Mål:
- Øke nettstedstrafikken med 20%
Trafikk
Omdanne interesserte individer til kunder. Få potensielle kunder til ditt nettsted, app eller virksomhet.
Tjenester som inngår i denne fasen:
- Inbound markedsføring
- Innholdsmarkedsføring
- Betalt annonsering
- Søkemotoroptimalisering
Eksempel på KPIer
- Kostnad per anskaffelse (CAC)
- Antall besøk
- Klikkfrekvens
- Konverteringsrate
Eksempel på Mål:
- Redusere CPA med 10%
Konvertering
Få kunder til å bruke produktet eller tjenesten aktivt. Konvertere besøkende til kunder eller aktive brukere.
Tjenester som inngår i denne fasen:
- CRO
- Digital optimalisering
- Webanalyse
- UX/UI
Eksempel på KPIer:
- Konverteringsrate
- Konverteringsvolum
- Brukerengasjement
- Klikkfrekvens
Eksempel på Mål:
- Øke konverteringsraten fra 2 til 3%
Bevaring
Holde kunder fornøyde og engasjerte over tid. Kundetilfredshet står sterkt i denne fasen.
Tjenester som inngår i denne fasen:
- Teknisk SEO
- UI/UX
- Webanalyse
Eksempel på KPIer:
- Kundetilfredshet (NPS)
- Kundebevaringsrate
- Churn
Eksempel på Mål:
- Opprettholde NPS over 60
Verdigenerering
Maksimere inntektene fra hver enkelt kunde. Redusere kostnadene til hve enkelt kunde.
Tjenester som inngår i denne fasen:
- Digital Optimization
- Performance Optimization
- Product Optimization
Eksempel på KPIer:
- CLV
- Gjennomsnittlig orderverdi
- Churn
Eksempel på Mål:
- Øke CLV med 25%
Henvisning
Omdanne fornøyde kunder til ambassadører som anbefaler bedriften.
Tjenester som inngår i denne fasen:
- Customer Development
- Product Optimization
- Partner Development
Eksempel på KPIer:
- CLV
- Gjennomsnittlig orderverdi
- Churn
Eksempel på Mål:
- Øke CLV med 25%
VÅRE EKSPERTER
Krister Ross
I Mcminn jobber han med både analyse, søkemotoroptimalisering, konverteringsoptimalisering og strategi.
Vekstmodellen er delt inn i forskjellige faser.
Revisjon
For å bli kjent med bedrift, marked, målgrupper, eksisterende system osv, er det viktig å gjøre en grundig revisjon av hvordan virksomheten er per idag. Det vil kunne belyse viktige behov og innsikt for videre arbeid.
Vekstplan
Når revisjonen er gjennomført, danner den grunnlaget for sammenligning fremover og den strategi og taktikk som utarbeides deretter i vekstplanen.
Implementering
Vekstplanen er igang og alle planer, aktiviteter og tiltak iverksettes. Her legges grunnlaget for hele vekstmaskinen innen vekstmarkedsføring.
Vekst
Det er her vi jobber med vitenskapelig testmetode for å optimalisere og skalere bedriften. Mcminn har egne modeller innen maskinlæring og kunstig intelligens for å være best på dette området.