Webanalyse er
Riktig data
fremfor big data.
Webanalyse er prosessen med å samle inn, måle og analysere webdata for å forstå og optimalisere webbruk. Det gir innsikt i brukeratferd, hjelper med å måle effekten av digital markedsføring og støtter beslutningsprosesser for å forbedre nettstedets ytelse og brukeropplevelse.
Webanalyse er i disse dager, også personvern og cookies.
Datainnsamling og webanalyse gjøres best med en plan. Vi hjelper deg med plan, innsamling og analyse der du faktisk trenger det.
Hva er webanalyse?
Webanalyse er innsamling og tolkning av data knyttet til brukeratferd på en nettside. Målet er å forstå hvordan besøkende interagerer med nettstedet, slik at man kan forbedre brukeropplevelsen og øke konverteringsrater.
Ved å bruke verktøy som Google Analytics kan man spore ulike metrikker som besøkstid, klikkrate, og hvor trafikken kommer fra. Dette gir verdifull innsikt i hva som fungerer og hva som må justeres, enten det er innhold, design eller funksjonalitet. Analyse av denne dataen danner grunnlaget for beslutninger i digital markedsføring og forretningsutvikling.
Kvantitativ
Kvantitativ analyse fokuserer på numeriske data som besøkstall, sidevisninger, klikkrate, og konverteringsrate. Den gir en oversikt over hva som skjer på nettstedet ditt i form av hard data. Det er her verktøy som Google Analytics ofte brukes for å spore og måle brukeratferd.
Kvalitativ
Kvalitativ analyse ser på 'hvorfor' og 'hvordan' brukerne interagerer med nettstedet. Dette omfatter brukertesting, spørreundersøkelser og analyse av brukeranmeldelser for å forstå brukerens intensjoner, problemer og behov.

01. Trafikkanalyse
Fokus på kildene som genererer trafikk til nettstedet, som organiske søk, betalt annonsering, sosiale medier osv.

02. Atferdsanalyse
Sporing av brukerens vei gjennom nettstedet, inkludert klikk, skrolling og tid brukt på forskjellige deler av nettstedet.

03. Konverterings-analyse
Analyse og testing av elementer på nettstedet som påvirker konverteringsrater, som CTA-knapper, landingssider og salgstrakter.

04. Teknisk Analyse
Overvåking og analyse av nettstedets tekniske aspekter som lastetid, mobilvennlighet og indekseringsstatus for å forbedre søkemotorrangering.

05. Innholdsanalyse
Vurdering av innholdets effektivitet, inkludert tekst, bilder og videoer, i å engasjere brukere og oppnå forretningsmål.

06. UX/UI-analyse
Forståelse av brukeropplevelsen gjennom sporing av brukerinteraksjoner og tilbakemeldinger for å forbedre design og brukervennlighet.

07. Målgruppe-analyse
Segmentering og profilering av brukere basert på demografi, interesser og atferd for mer målrettet markedsføring.

08. Multikanal-analyse
Sporing av brukeratferd over flere kanaler og plattformer for å forstå kundereisen på tvers av ulike touchpoints.

09. Dataintegrasjon
Samling og sammenkobling av data fra forskjellige kilder som CRM-systemer, e-postmarkedsføring og sosiale medier for en mer helhetlig analyse.
VÅRE EKSPERTER

Krister Ross
I Mcminn jobber han med både analyse, søkemotoroptimalisering, konverteringsoptimalisering og strategi.