Hva er
Google Analytics?
Google Analytics er et webstatistisk verktøy tilbudt av Google, som gir statistikk og rapporter om trafikk og brukeratferd på nettsteder. Google Analytics hjelper nettstedseiere og markedsførere med å måle effekten av online kampanjer, spore brukerinteraksjoner, og identifisere områder for forbedring, for å optimalisere nettstedets ytelse og markedsføringsstrategier.
Har du korrekt oppsett av Google Analytics? La oss hjelpe deg.
Er Google Analytics Lovlig?
JA
Mange års erfaring med Google Analytics
Våre eksperter har ca 20 års erfaring med webanalyse og statistiske verktøy og har fulgt Google Analytics siden det het Urchin. Vi hjelper deg å spisse både verktøy, rapporter og innsikt, slik at du kan få mer innsikt og bedre beslutningsgrunnlag.
Vi hjelper deg med:
- Google Analytics Oppsett og Konfigurasjon
- Rapportering og Dashboards
- Google Tag Manager Oppsett
- E-handelssporing for nettbutikker
- GDPR og personvern
- Analyse og Innsikt
- Konverteringssporing og Optimalisering
- Opplæring gjennom Kurs og Workshops
- Integrasjon med andre systemer
- Teknisk Support
- Kontorevisjon (gjennomgår og sikrer at eksisterende oppsett er riktig)
- Målestrategi
- Datademokratisering
Våre eksperter har ca 20 års erfaring med webanalyse og statistiske verktøy og har fulgt Google Analytics siden det het Urchin. Vi hjelper deg å spisse både verktøy, rapporter og innsikt til ditt behov, slik at du kan få mer innsikt og bedre beslutningsgrunnlag.
Google Analytics 4 (GA4) er den nyeste versjonen av Google Analytics og representerer en betydelig oppgradering fra den tidligere versjonen, Universal Analytics (ofte referert til som GA3). GA4 er bygget på en helt ny event-basert sporingsmodell som gir mer fleksible og omfattende analysefunksjoner sammenlignet med den tidligere sidevisningsbaserte modellen i Universal Analytics. Denne nye modellen er designet for å gi bedre innsikt i brukeratferd på tvers av plattformer og enheter.
GA4 legger også større vekt på brukernes personvern ved å tilby mer robust funksjoner for å håndtere datadeling og samtykke, noe som er kritisk i lys av den globale utviklingen rundt personvernlovgivningen. I tillegg har GA4 forbedret prediktive målinger, bedre integrasjon med Google Big Query.
Overgangen til GA4 kan være vanskelig for mange, da GA4 er blitt et dataverktøy fremfor et rapporteringsverktøy, slik Universal Analytics var.
Interessert i Google Analytics Kurs?
Vi holder kurs i Google Analytics og Webanalyse. Ta kontakt for informasjon og pris.
Hvordan bruke Google Analytics
Dagens versjon Google Analytics 4 tilbyr en veldig annerledes opplevelse enn tidligere versjon, Universal Analytics. Det er ikke like rapporter og det er lagt opp til at det skal benyttes på en annen måte enn før.
Hensikten er fortsatt den samme, hvor du skal finne innsikt som er viktig for din virksomhet på nett. Alle nettsteder bør ha et webstatistisk verktøy og Google Analytics har vært brukt at majoriteten av nettsteder i verden.
Analytics er et verktøy, hvilket betyr at du må konfigurere og bruke den til ditt formål. For å vite hvilket formål du har, så må du identifisere de mål, målsetninger og suksesskriterier du har for ditt nettsted. Det kan være makrokonverteringer som salg av tjenester og produkter, og det kan være mikrokonverteringer som nedlasting av filer, interaksjoner, skjemainnsendinger osv.
Når dine mål og suksesskriterier er på plass, så settes også sporingen opp i henhold til disse. Dermed vil du få relevant måling til det du trenger.
Hvem passer det for?
Alle som har et nettsted trenger et webstatistisk verktøy. Det kan være Google Analytics eller liknende verktøy som Piwik og Matomo.
Det er gratis å bruke Google Analytics, hvilket også gjør det til verdens mest brukte webstatistiske verktøy.
Pris på Google Analytics
Det er gratis å bruke Google Analytics. Selv om produktet i seg selv er gratis, så kan det koste mye å sette det opp feil, hvor sjansen er stor for å både miste data, konvertering og påvirke eksisterende annonsering i Google Ads, hvis det ikke er riktig satt opp.
Få hjelp til oppsett
Google Analytics har riktignok fått færre rapporter tilgjengelig, men det er flere konfigurasjoner tilgjengelig for å kunne spisse verktøyet til det man trenger det til. Det er laget for å kunne måle både nettsider og apper.
Metode for innsikt
Vi abefaler ABC modellen hvis du ønsker å jobbe med Google Analytics selv. ABC står for Acquisition, Behavior og Conversion og står for den lille kundereisen der du ser på trafikken til nettstedet, atferden på nettstedet og verdien som genereres ut ifra dette. På den måten vil du kunne identifisere det viktigste med din digitale virksomhet.