CASE: Digital Optimalisering
I dagens digitale marked så må bedrifter, særlig mindre og mellomstore bedrifter, finne løsninger for å spare penger, redusere kostnader og øke inntjening. Det kan fort bli besluttet å utføre den digitale markedsføringen selv, bare ved hjelp av litt prøving og feiling og youtube videoer. For hvor vanskelig kan det egentlig være?
La oss ta for oss en slik case.
Case: Digital Optimalisering av mindre bedrift
Utfordring:
En mindre bedrift med begrenset digital tilstedeværelse opplevde stagnerende salg og hadde lav effektivitet i deres digitale markedsføringsaktiviteter. Selskapet hadde vært online i et par år og investert i sosiale medier og gjort sporadiske PPC annonser på egenhånd. De opplevde at kostnadene per klikk og per salg, økte over tid.
Analyse avdekket følgende problemer:
- Lav søkemotorrangering
- Høy annonsekostnad
- Manglende innsikt
- Feil i annonseoppsettet
- Feil bruk av landingsside
- Ineffektive konverteringstrakter
- Feil konverteringssporing
- Feil oppsett i Google Ads
- Feil oppsett i Facebook Ads
- Ingen Strategi eller plan
Løsning: ABC Optimalisering
ABC er kort for Acquisition, Behavior og Conversion. Det er en enkel modell for å jobbe målrettet med en enkel optimalisering av kundereisen. Enkelt sagt så optimaliserer man trafikken til nettstedet, atferden og det som skjer på nettstedet, og verdigenereringen av alt dette.
Acquisition (til nettstedet)
Det ble utført analyse av den innkommende trafikken for å kartlegge hvilke kanaler som fungerer og hvilke som ikke fungerer. I tillegg ble det gjort søkeordsanalyse, samt en konkurrentanalyse for å identifisere hvor kunden står i forhold til sine konkurrenter. Ny annonsestruktur basert på budsjett ble også satt opp.
Behavior (På nettstedet)
Her ble kundeopplevelsen grundig analysert, både gjennom brukeroppgaver, kundeundersøkelse, samt oppsett av riktig sporing og tekniske feilrettinger. Her ble også sporingsoppsettet gjennomgått og oppdatert og oppgradert.
Conversion (Verdi)
Gjennom riktig sporing, ble også kjøpstrakt bedrre kartlagt og målt. Optimalisering av landingsside og kundetrakt ble gjennomført. Her ble det også utarbeidet flere ideer til testing med tilhørende hypoteser, som også ble grunnlag for kontinuerlig testing over tid.
Resultat
Resultatet ble :
- Over 20% reduksjon i annonsekostnad
- Over 200% økning i salg
- 400% økning i konverteringsrate.
Sammendrag
Dette caset viser hvordan en helhetlig tilnærming til digital optimalisering kan løfte mange aspekter av en digital virksomhet, fra trafikkerverving til konvertering. Det understreker også kostnadsbesparelser gjennom effektivisering, riktig oppsett og riktig måling. Det kan være enda mer kostnadsbesparende å bruke eksperter på området, enn å gjøre ting selv, hvis man ikke har fullstendig oversikt over det.
Ønsker du å få mer ut av din markedsføring? Ta kontakt!
Kommentarer