Nye metrics i Google Analytics 4
I Google Analytics 4 er det introdusert flere nye målenheter og dimensjoner. Disse er introdusert for å gi større innsikt og forståelse omkring brukerengasjement og nettstedsytelse. Her er noen av de nye måltallene i GA4 med forklaringer.
-
Engaged Sessions:
- Dette måltallet teller kun økter som varer lenger enn 10 sekunder, har 2 eller flere sidevisninger, eller registrerte en konvertering1.
-
Average Engagement Time per Session:
- Måler mengden tid en enkelt bruker engasjerer seg med en spesifikk side (bare når den blir vist på skjermen)1.
-
Engagement Rate:
- Engaged sessions dividert med totalt antall økter1.
Disse nye måltallene erstatter tidligere måltall som gjennomsnittlig øktvarighet, sider/økter, og avvisningsrate i Universal Analytics (UA)1.
I tillegg har GA4 introdusert prediktive måltall som gir innsikt i fremtidige brukeradferd. Eksempler inkluderer:
-
Purchase Probability:
- Sannsynligheten for at en bruker vil gjøre et kjøp i løpet av de neste syv dagene.
-
Churn Rate:
- Sannsynligheten for at en bruker ikke vil være aktiv i løpet av de neste syv dagene.
-
Predicted Revenue:
- Mengden inntekt en bruker vil generere i løpet av de neste tjueåtte dagene2.
For å bruke disse nye måltallene, kan du utforske dem i rapporteringsgrensesnittet i GA4, eller hente dem via Google Analytics Data API. Du kan også benytte GA4 Dimensions & Metrics Explorer for å se en liste og beskrivelse av alle tilgjengelige måltall og dimensjoner i GA43.
Det er også en nyttig "Cheat Sheet" tilgjengelig som gir praktisk informasjon om alle GA4 måltall og dimensjoner, og tilgjengeligheten av dem i DataStudio, API, Explorer, Tilpassede rapporter, Publikum, RealTime, Filtre, Sammenligninger, Underobjekter osv4.
Kommentarer