Skip to content

Hvordan nå målgruppen med SEO

Å forstå kundereisen er avgjørende for effektive SEO-tiltak. Dette innebærer å kunne kartlegge brukerintensjon, søkeord og innhold på en treffsikker måte.

Salgstrakten, også kjent som kundereisen, er stien eller prosessen potensielle kunder følger fra de første blir oppmerksomme på et produkt eller en tjeneste, til de tar en kjøpsbeslutning.

Uten en fullstendig definisjon og forståelse av kundereisen, kan SEO-arbeidet og investeringene fort bli bortkastet.

Dette har vi sett altfor ofte, og det er viktig å snakke om betydningen av å ha en klar og målrettet plan for SEO-arbeidet.

Uansett hvor nytt eller etablert merkevaren eller organisasjonen din er, eller hvor langt du har kommet i arbeidet, er det alltid nyttig å gå gjennom dette med jevne mellomrom.

Kundeadferd endrer seg, konkurrenter endrer seg, og til og med din egen organisasjon kan gjennomgå endringer i mål og ambisjoner som kan påvirke salgstrakten din, og som du vil tilpasse innsatsen din etter.

Trinnene i Salgstrakten

Før jeg går inn på hvordan du bruker SEO for å nå publikum gjennom trakten, la meg oppsummere hvordan jeg definerer stadiene i trakten:

Topp av Trakten

På toppen av trakten er hovedmålet å skape bevissthet blant målgruppen.

Potensielle kunder blir oppmerksomme på merket, produktet eller tjenesten din gjennom ulike kanaler som reklame, sosiale medier, innholdsmarkedsføring og jungeltelegrafen.

Husk at dette stadiet bør være informativt og pedagogisk, rettet mot å dekke målgruppens behov snarere enn å direkte promotere produkter.

Midten av Trakten

I midten av trakten har individene vist interesse for produktet eller tjenesten din og søker aktivt etter mer informasjon.

De kan gjøre dette ved å engasjere seg med innholdet ditt på en mer verdifull måte, ved å melde seg på nyhetsbrev, følge dine sosiale medier-kontoer, eller utforske produktsider på nettstedet ditt.

På dette stadiet bør innholdet ditt fokusere på detaljert informasjon om dine produkter eller tjenester, inkludert fordeler, egenskaper og hvordan de møter spesifikke kundebehov.

Bunn av Trakten

På det siste stadiet i trakten evaluerer brukere sine alternativer for å ta informerte beslutninger om hvorvidt de skal gjennomføre et kjøp.

De kan sammenligne det du tilbyr med konkurrentenes ved å lese anmeldelser og søke forsikring om at ditt tilbud er det riktige for dem.

Det er viktig at du gir disse individene innhold som bygger tillit og lojalitet til merket ditt, og som driver dem mot å konvertere og etterlate et positivt og varig inntrykk.

Tilpasse SEO-Innsatsen til Trakten

Ved å tilpasse din SEO-strategi med brukerens søkeintensjon på hvert steg av salgstrakten, kan du levere riktig innhold til riktig publikum til rett tid.

Forstå Søkeintensjon

De mest aksepterte søkeintensjonene er:

  • Informasjonsinnhenting
  • Navigering
  • Kommersiell interesse
  • Transaksjon

SEO er uatskillelig knyttet til å forstå brukerintensjon og levere innhold som møter målgruppens behov.

Når vi har riktig innhold til feil tidspunkt, eller omvendt, bruker vi mye tid og krefter på mindre ideelle konverteringsmuligheter.

Bevissthetsfasen

På toppen av trakten er søkeintensjonen typisk informasjonssøkende.

Brukere søker etter informasjon eller svar på spørsmål i form av pedagogisk eller innsiktsfullt innhold. Søkene inneholder ofte spørsmålsord som hvem, hva, når, hvor, hvorfor og hvordan.

For å nå brukere på dette stadiet, anbefales det at du:

Identifiserer relevante nøkkelord og fraser som målgruppen din kan bruke når de søker etter informasjon relatert til din bransje, produkter eller tjenester. Nøkkelordene du bruker bør fokusere på bredere, informasjonsrike nøkkelord. Utvikle høykvalitets, informativt og engasjerende innhold som adresserer nøkkelelementene, spørsmålene og interessene til målgruppen din. Dette kan inkludere blogginnlegg, infografikk, videoer og innhold på sosiale medier. Fokusér på nøkkelord som hyppig trigges som "rich snippets" eller "featured snippets" i søkeresultatene. Dette kan hjelpe deg med å få mer synlighet og etablere autoritet.

Vurderingsfasen

Når publikum går inn i vurderingsfasen, endres intensjonen mot det kommersielle og transaksjonelle. De har til hensikt å ta en avgjørelse om et produkt eller en tjeneste på et tidspunkt og evaluerer alternativene.

For å nå søkere i midten av trakten bør du:

Starte med å målrette mer spesifikke og langhalige nøkkelord som indikerer brukerintensjon om å lære mer eller ta en avgjørelse. Disse nøkkelordene inkluderer ofte termer som "best", "anmeldelser", "sammenligning" eller "hvordan velge". Utvikle omfattende guider, produktanmeldelser og sammenligningsartikler som gir verdifull innsikt og hjelper brukerne med å ta informerte beslutninger. Skape stedsbestemt innhold ved å bruke nøkkelord basert på lokasjon for å drive folk til din fysiske lokasjon, hvis det er aktuelt. Lokal SEO kan hjelpe med å drive folk til din lokasjon fremfor en nærliggende konkurrents.

Konverteringsfasen

Til slutt når vi konverteringsfasen, hvor brukere har navigasjons- og transaksjonsintensjon.

De vet hva de vil ha og kan til og med søke spesifikt etter ditt merke eller produkt.

Fokuser på navigasjons- og transaksjonsnøkkelord som ofte inkluderer merkenavn, produktnavn eller spesifikke handling-relaterte fraser som "kjøp", "bestill", "registrer" eller "kontakt".

For å nå brukere i bunnen av trakten trenger du å:

Optimere produktsider og tjenestebeskrivelser for å målrette nøkkelord som signaliserer brukerintensjon til å kjøpe, slik som "kjøp", "bestill", "rabatt" eller "pris". Bruke schema markup for å tilby rik produktinformasjon i søkeresultater, noe som gjør det enklere for brukere å sammenligne og bestemme seg. 

Google Analytics

Verktøy for Sporing Google Analytics 4 GA4 er et sporingverktøy som gir omfattende innsikt i nettrafikk, brukeratferd og konverteringer.

Bruk den til å spore hvor brukere lander på nettstedet ditt, hvordan de engasjerer seg med innholdet ditt og hvilke veier de tar før de konverterer.

Vi anbefaler å sette opp mål og trakter for å måle spesifikke hendelser, som start av skjemaer og fullføringer av skjemaer.

Google Search Console

Search Console gir verdifulle datainnsikter for å spore søkefraser og sideytelse. Du kan bruke den til å overvåke hvilke nøkkelord som driver trafikk til hvilke sider ved å bruke sentrale KPI-er som klikk, visninger og klikkfrekvens (CTR).

Search Consoles rapporter er også uvurderlige ressurser for å lære hvordan Google indekserer og gjennomsøker nettstedet ditt, samt oppdage eventuelle problemer med Core Web Vitals.

Nøkkelordforskningsverktøy

Du kan bruke SEO-verktøy som Semrush, Ahrefs og Moz for å hjelpe deg med å oppdage og spore nøkkelord spesifikt for SEO.

Alle disse verktøyene lar deg identifisere intensjonen bak et spesifikt nøkkelord, samt estimert søkevolum og vanskelighetsgrad for rangering av nøkkelordet.

Konklusjon

Å kjenne din markedsføringstrakt og kartlegge din SEO-innsats til brukerintensjonene på hvert trinn er kritisk. SEO krever mye tid og innsats.

I tillegg kan det ta tid før vi ser en målbar avkastning på investeringen (ROI).

Jo mer du vet om hvordan du engasjerer potensielle kunder, flytter dem gjennom trakten, og med en pågående optimaliseringsprosess, kan du minimere bortkastet taktikk som ikke produserer resultater.

Trenger du bistand på søkemotoroptimalisering? Ta kontakt med oss!

Kommentarer