Skip to content

Doble inntekten med ABC modellen

Når det gjelder nettstedsoptimalisering, er det lett å fokusere på konverteringsraten alene. Selv om konverteringsraten er viktig, er det bare en del av bildet. For å virkelig maksimere inntekten din, må du se på hele trakten. ABC-modellen bryter ned optimaliseringsprosessen i tre hovedkomponenter: Acquisition (Trafikk), Behavior (Atferd), og Conversion (Konvertering). Ved å fokusere på små, iterative forbedringer i hver av disse komponentene, kan du oppnå en betydelig økning i totalinntekten din.

I dette blogginnlegget vil vi gå gjennom hvordan du kan bruke ABC-modellen for å doble inntekten din, med konkrete eksempler og grafer som illustrerer effekten av små, månedlige forbedringer.

Hvorfor ABC

Det finnes mange optimaliseringsmodeller tilgjengelig, som for eksempel:

  • AAARRR-modellen (Pirate Metrics)
  • RACE-modellen
  • HEART-rammeverket
  • LIFT-modellen
  • PEARRL-modellen
  • Hooked-modellen
  • Kaizen-metoden

Disse modellene er brukt hos mange byråer og selskaper og fungerer i varierende grad. Noen gjør det veldig bra, mens andre synes det er vanskelig og trått å benytte slik modell. Disse modellene har flere underliggende områder eller steg, som veileder deg når du driver med optimalisering. Det kan være vanskelig å dekke alle og det kan være vanskelig å forstå alle.

Mcminn er hovedsakelig rettet mot SMB-markedet, med små og mellomstore kunder. I de aller fleste scenarioer handler det om å gjøre ting enkelt og forståelig. Derfor benytter vi ABC-modellen hovedsakelig på våre kunder. ABC-modellen bryter ned optimaliseringen i tre enkle og lettforståelige komponenter: Acquisition (Trafikk), Behavior (Atferd) og Conversion (Konvertering).

Denne modellen gir en helhetlig tilnærming til nettstedsoptimalisering som går utover bare å fokusere på konverteringsrate. Ved å se på hele trakten og optimalisere hver del, kan du sikre at du maksimerer verdien av hver besøkende, hver konvertering og hver ordre. ABC-modellen er spesielt nyttig for små og mellomstore bedrifter som trenger klare og enkle metoder for å oppnå merkbare forbedringer uten å drukne i kompleksitet.

Hva er ABC-modellen?

ABC-modellen står for:

  • A: Acquisition (Trafikk) - Antall besøkende på nettstedet ditt.
  • B: Behavior (Atferd) - Hvordan besøkende interagerer med nettstedet ditt.
  • C: Conversion (Konvertering) - Prosentandelen av besøkende som fullfører en ønsket handling, som å foreta et kjøp, og verdien generert fra disse handlingene.

I denne modellen kan gjennomsnittlig ordreverdi tillegges B, da atferden til brukerne på nettstedet, som hvilke produkter de velger å kjøpe og hvor mye de legger i handlekurven, direkte påvirker ordreverdien.

For å illustrere hvordan små forbedringer kan føre til stor innvirkning, starter vi med følgende grunnverdier:

  • Trafikk: 100 000 besøk per måned
  • Konverteringsrate: 1.5%
  • Gjennomsnittlig Ordreverdi: 500 kr

La oss se på hvordan små, iterative forbedringer i hver av disse komponentene kan resultere i betydelige inntektsøkninger over tid.

Optimalisering av Trafikk (Acquisition)

Startpunkt og Månedlig Forbedring

Vi starter med 100 000 besøkende per måned og planlegger å øke trafikken med 2% hver måned. Ved slutten av året vil denne lille, månedlige forbedringen ha resultert i en betydelig økning i totaltrafikken.

Trafikkdata over 12 Måneder

Måned Besøkende
1 100 000
2 102 000
3 104 040
4 106 121
5 108 243
6 110 408
7 112 616
8 114 869
9 117 166
10 119 509
11 121 899
12 124 337

 

 

 

Optimalisering av Atferd (Behavior)

Startpunkt og Månedlig Forbedring

Vi starter med en konverteringsrate på 1.5% og øker den med 0.1% poeng hver måned. Denne lille, jevne økningen vil ha en betydelig kumulativ effekt over tid. 

Konverteringsrate over 12 Måneder

Måned Konverteringsrate
1 1.5%
2 1.6%
3 1.7%
4 1.8%
5 1.9%
6 2.0%
7 2.1%
8 2.2%
9 2.3%
10 2.4%
11 2.5%
12 2.6%

 

 

 

Optimalisering av Konvertering (Conversion)

Startpunkt og Månedlig Forbedring

Vi starter med en gjennomsnittlig ordreverdi på 500 kr og øker den med 2% hver måned. Denne forbedringen vil også bidra til en betydelig økning i inntekten over tid.

Gjennomsnittlig Ordreverdi over 12 Måneder

Måned Gjennomsnittlig Ordreverdi
1 500 kr
2 510 kr
3 520 kr
4 531 kr
5 541 kr
6 552 kr
7 563 kr
8 574 kr
9 586 kr
10 597 kr
11 609 kr
12 621 kr

I denne modellen så ser vi at fra januar til desember så har utviklingen gått opp mer enn 24% enn utgangspunktet. Da begynner endringen å bli ganske så stor. Bare en måned føles kanskje ikke så mye, men det kontinuerlige arbeidet viser sin påvirkning med små påvirkninger her og der, over lang tid. 

Kombinert Effekt på Inntekt

Inntektsberegning over 12 Måneder

Når vi kombinerer effekten av forbedret trafikk, konverteringsrate og gjennomsnittlig ordreverdi, kan vi se en betydelig økning i den totale månedlige inntekten. ABC modellen gir et enkelt rammeverk å forholde seg til når man jobber med optimalisering. 

Måned Besøkende Konverteringsrate Ordrer Gjennomsnittlig Ordreverdi Månedlig Inntekt (kr)
1 100 000 1.5% 1 500 500 kr 750 000 kr
2 102 000 1.6% 1 632 510 kr 832 320 kr
3 104 040 1.7% 1 769 520 kr 920 067 kr
4 106 121 1.8% 1 910 531 kr 1 013 546 kr
5 108 243 1.9% 2 057 541 kr 1 113 076 kr
6 110 408 2.0% 2 208 552 kr 1 218 249 kr
7 112 616 2.1% 2 365 563 kr 1 330 394 kr
8 114 869 2.2% 2 527 574 kr 1 450 794 kr
9 117 166 2.3% 2 695 586 kr 1 580 893 kr
10 119 509 2.4% 2 870 597 kr 1 722 219 kr
11 121 899 2.5% 3 050 609 kr 1 876 396 kr
12 124 337 2.6% 3 238 621 kr 2 045 179 kr

I denne oversikten så ser vi at fra januar til desember. Det går fra 750 000 kroner til over 2millioner kroner.  Dette da med en gjennomsnittlig økning av 0.1prosentpoeng per måned i økt konverteringsrate. Det er jobbet med økning av ordreverdi og det er jobbet med økt trafikk til nettstedet. Da jobber de små påvirkningene sammen, og gir renters rente effekt og aggregerer denne påvirkningen over tid. Og da har vi, som tittelen til dette innlegget tilsier, men enn doblet inntekten. På denne måten vil ABC modellen kunne påvirke bedriften i positiv retning på flere områder. Enkelt og greit.

Flere Optimaliseringsområder med ABC-modellen

Selv om ordreverdi, konverteringsrate og trafikk er de mest åpenbare faktorene å optimalisere, finnes det flere aspekter du kan se på for å forbedre nettstedets ytelse. Disse kan også tilordnes til ABC-modellen for en helhetlig tilnærming:

  • A: Acquisition (Trafikk)

    • Kildekvalitet: Ikke alle trafikkilder er like. Ved å analysere og optimalisere hvilke kilder som gir mest verdi, kan du forbedre kvaliteten på trafikken og dermed øke sannsynligheten for konverteringer.
    • SEO-optimalisering: Forbedre rangeringen i søkemotorer for å tiltrekke mer organisk trafikk. Dette inkluderer teknisk SEO, innholdsstrategi og lenkebygging.
    • Betalt annonsering: Effektivisering av betalte kampanjer for å sikre høyere avkastning på annonseutgifter (ROAS).
  • B: Behavior (Atferd)

    • Brukeropplevelse (UX): Optimalisere navigasjon, lastetid og generell brukervennlighet for å holde besøkende engasjert og redusere fluktfrekvensen.
    • Innholdsengasjement: Analyse av hvordan brukerne interagerer med innholdet ditt. Justering av innholdstypene (artikler, videoer, infografikker) for å øke engasjementet.
    • Personalization: Implementere personlige anbefalinger og tilpasninger basert på brukerens tidligere interaksjoner for å forbedre relevansen og øke sannsynligheten for konvertering.
  • C: Conversion (Konvertering)

    • Kassesystem: Optimalisere utsjekkingsprosessen for å redusere friksjon og øke fullførte kjøp. Dette kan inkludere å minimere antall trinn i kassen, tilby flere betalingsalternativer, og sørge for tydelig og trygg kommunikasjon.
    • Tilbud og rabatter: Strategisk bruk av tilbud og rabatter for å øke gjennomsnittlig ordreverdi og oppfordre til kjøp.
    • Retargeting: Bruke retargeting-kampanjer for å nå brukere som tidligere har vist interesse, men ikke fullført et kjøp, for å øke konverteringsraten.

Dette er bare eksempler på at det er ganske mye man kan gjøre ut ifra et så enkelt utgangspunkt som ABC modellen, for å optimalisere et nettsted, og de fleste nettsteder i Norge kan fint klare seg med en enkel modell som ABC. Det er også denne modellen jeg anbefaler når man starter med strukturert nettstedsoptimalisering. Starte enkelt og heller utvikle over tid. Det viktigste er å komme igang med optimaliseringen og ikke nødvendigvis hvordan man gjør det.

De fleste tiltak kan attribueres til enten A, B eller C og kan dermed også gi deg en god oversikt over hvordan du jobber med å oppnå dine forbedringer. Eksempel på en slik oversikt kan se slik ut. Dette er en fiktiv oversikt, og du kan kanskje legge til den faktiske økningen i både konverteringsrate, profitt, margin eller faktisk verdi, slik at du kan visualisere dette ytterligere.

Aktivitet Kategori
SEO-optimalisering A
Betalt annonsering A
Kvalitetssjekk av trafikkilder A
Forbedre navigasjon B
Optimalisere lastetid B
Innholdsanalyse og justering B
Implementere personalisering B
Forbedre utsjekkingsprosessen C
Tilbud og rabatter C
Retargeting-kampanjer C
Brukeropplevelsestesting B
A/B testing av landingssider B
Øke antall betalingsalternativer C
Epost-markedsføring A
Analyse av fluktfrekvens B

 

Mcminn hjelper deg

Det er ikke alltid like enkelt å vite hvor man skal starte og hvordan man skal gå videre. Vi spesialiserer oss på å gjøre denne prosessen enkelt og effektiv. Vår tilnærming med ABC modellen er å bryte nettstedsoptimalisering i tre lettforståelige og håndterbare komponenter. 

Vi jobber tett med våre kunder for å identifisere de mest effektive tiltakene innen hver kategori og implementerer tiltak som kontinuerlig forbedrer trafikken til nettstedet, optimaliserer brukeropplevelsen og øker verdigenereringen.

Abonnement hos Mcminn gir mulighet for ABC til fast pris hver måned, uten å tenke på hvor mange timer som bør eller skal allokeres hvorhen. Arbeidet i et abonnement hos Mcminn legger planen for hva som skal jobbes, når det skal jobbes med og hvordan det skal jobbes med. På den måten blir det forutsigbart for kundene og det blir forutsigbart for vårt arbeid. Vi tar en initiell risiko ved å gjøre mer arbeid i starten slik at arbeidet med for eksempel ABC modellen går smertefritt, ved å sørge for god måling og sporing, være i henhold til GDPR, oppsett av rapporter og KPIer, annonsestrukturer og strategier osv. Det er flere ting som bør være på plass når vi starter. Derfor gjør vi denne jobben til å begynne med, ved at vi jobber mer enn vi for betalt for der og da, fordi vi vet at du som kunde vil være fornøyd over tid. 

La oss hjelpe deg, ved å være din partner for suksess. Ta kontakt her.

Sammendrag

Ved å bruke ABC-modellen for optimalisering og gjøre små, iterative forbedringer i trafikk, konverteringsrate og gjennomsnittlig ordreverdi, kan du oppnå en betydelig økning i totalinntekten din. Som vi har sett i dette eksempelet, kan selv beskjedne månedlige forbedringer resultere i en mer enn dobling av inntekten over et år.

ABC-modellen gir en helhetlig tilnærming til nettstedsoptimalisering som går utover bare å fokusere på konverteringsrate. Ved å se på hele trakten og optimalisere hver del, kan du sikre at du maksimerer verdien av hver besøkende, hver konvertering og hver ordre.

Prøv å implementere disse prinsippene på ditt eget nettsted, og se hvordan små endringer kan føre til store resultater.

Kommentarer