Det er ikke nødvendigvis like enkelt å vite hvordan man sette opp Google Analytics. Google Analytics kan settes opp på flere forskjellige måter, avhengig av hva slags nettstedssystem (CMS) du har.
Vi anbefaler som regel å benytte Google Analytics på engelsk, på grunn av den mengde informasjon og kilder til opplæring som finnes på engelsk i forhold til norsk. Vi kommer også til å fokusere på de viktigste innstillingene.
Hvis du ikke har en konto, trenger du å lage en konto. Dette er gratis. Hvis du allerede har en konto, så er det bare å logge seg inn.
Det kan være nyttig å kjenne litt til strukturen bak hvordan GA fungerer.
Den venstre kolonnen kontrollerer kontoinnstillingene.
Den midtre kolonnen er hvor all data samles.
Høyre kolonne er de datautvalg du har, der rapportering og analyse foregår. Vi lager som regel flere typer datautvalg, for å distribuere og rapportere data på forskjellige måter:
Følgende datautvalg er vanlig å opprette:
«User Analysis» er ikke nødvendig å røre, med mindre ditt nettsted er satt opp med måling av innloggede brukere.
«Tracking Code» er koden du skal benytte på selve nettstedet. Denne skal plasseres i toppen av «HEAD» delen av HTML dokumentet.
Ikke nødvendig å endre på «session timeout», men det kan være nyttig å endre på «campaign timeout» til en mye lavere tid enn 6 måneder, som er satt til standard. Vi anbefaler 1 måned på denne innstillingen som regel.
Sørg for at eget domene ligger i denne listen.
Hvis du benytter Google Ads annonsering, anbefaler vi at du linker Google Analytics og Google Ads kontoen her.
Her anbefaler vi også bruk av navnekonvensjon.
Eksempel på dette:
V. 01. – Main – Domene
Her skal URL være lik som i virkeligheten. Pass på om du har http eller https.
Her setter du riktig tidssone for majoriteten av nettstedets besøkende.
Ligg unna! Aldri benytte denne, da denne kan påvirke ALLE sidevisninger som Google Analytics registrerer på ditt nettsted.
Dette er et svært nyttig felt som benyttes ofte til datavask. Hensikten bak denne er å gi muligheten til å identifisere forskjellige parametere som ikke trengs å registreres i dataen.
Eksempel:
Alle lenker som klikkes på fra Facebook, vil få en fbclid parameter tilknyttet lenken. Det betyr at alle som klikker på lenken domene.no/side.html, vil få domene.no/side.html?fbclid=123 når de kommer til destinasjonen bak lenken.
FBCLID er facebook sin måte å måle og spore alle utgående lenker fra Facebook, og skaper egentlig bare støy i Google Analytics dataen. Dette er en parameter vi anbefaler å fjerne med en gang.
I dette feltet fyller vi inn parametere i kommaseparert liste. Idag, legger du kun til fbclid i dette feltet.
Her bruker du virksomhetens/nettstedets valuta.
Vi anbefaler at denne funksjonen alltid er aktivert.
Dette er egentlig en svært nyttig funksjon, som vil i klartekst fortelle hva dine bruker leter etter på ditt nettsted. Det er en uvurderlig kilde til informasjon, både når det kommer til innhold, men også navigasjon.
Nettsteder som innehar Site Search (internsøk), benytter som oftest egne parametre i URLen for søkefrasen
Eksempel: domene.no/sok/?query=sokefrase
Denne søkefrasen ønsker vi å samle i egen rapport i Google Analytics. Aktiver denne funksjonen.
I tillegg, aktiver også funksjonen «strip query parameters out of URL».
Her setter du opp dine mål for nettstedet. Avansert funksjon du kanskje vil trenge hjelp til.
Hvis du skal måle innholdet ditt i spesifikke grupper, så gjøres dette her. Avansert funksjon.
Her setter du opp filter du måtte trenge. Pass på:
Ekskludering: Inkluderer alt annet.
Inkludering: Ekskluderer alt annet.
Her er listen over noen lowercasefilter som kan være lurt å legge inn.
Her settes innstillingene for E-handel. Avansert funksjon som du kanskje vil trenge hjelp til.
Dette er en avansert funksjon som gir deg muligheten til å lage egne indekser, kalkuleringer og benytte disse som egne tall i rapportene.
Dette er en avansert funksjon som du kanskje vil trenge hjelp til.
Dette er listen over de egendefinerte segmentene du har bygget.
Dette er listen over annoteringer som er registrert.
Her kan du sette opp egen attribusjonsmodell om du skulle ha behov.
Her kan du sette opp egne kanalgrupperinger.
Her kan du sette opp varsler basert på endringer innen KPI’er og tall.
Her kan du sette opp automatiske eposter med rapporter du kan motta så ofte eller så sjeldent du vil.
Det er mulig å lagre rapporter med egne konfigurasjoner i Google Analytics. Disse lagrede rapportene listes her.
Dette er listen over delte elementer som skreddersydde rapporter (custom reports), oversiktspaneler (dashboards), mål (goals) og kanalgrupperinger (Channel grouping).
Her er det viktig å holde tunga rett i munnen.
Hvis du har et WordPress nettsted kan du gjøre en av følgende alternativer:
Google har utviklet en egen plugin til WordPress for å gjøre det enklere for nettstedseiere å koble til Google Analytics, Google Optimize, Google Ads og Google Serch Console med mer.
Du har muligheten her til å benytte enten Google Analytics direkte, eller benytte Google Tag Manager gjennom Google Site Kit.
Her er en liste med flere plugins du kan bruke:
Hvis du har et Drupal Nettsted, kan bruke denne plugin, for å legge til Google Analytics.
Vi anbefaler å bruke denne pluginen, for å legge til Google Analytics i Joomla.
Mcminn hjelper med oppsett og konfigurasjon
Som du sikkert ser, så er dette kun et lite utdrag av hvordan du kan konfigurere Google Analytics til ditt nettsted.
Hvis du ønsker at dette skal gjøres enkelt, effektivt og sikkert, så anbefaler vi at fagkyndige gjør denne jobben. Det går som regel betraktelig raskere, og du er trygg på at det blir gjort riktig.