Pauseknappen er kanskje både hatet og elsket av flere. Det gir en mulighet til å kunne styre annonsekostnaden på dager man ikke ønsker å annonsere, fordi det er rett og slett er lavere mulighet for konvertering og visning. Det er i og for seg en fornuftig tanke når det gjelder å møte de tre hovedfanene Øke profitt, Redusere kostnad og Øke kundetilfredshet. Men å pause annonsene over lengre tid, kan faktisk gå mer utover annonsene dine enn du vet om.
Hvis du ikke tilbyr en 24/7 tjeneste, eller ikke er åpen på helligdager, så kan du pause annonsene dine. Dette sørger for at du ikke bruker penger mens du er utilgjengelig for arbeid. Det er fornuftig.
Men det er noen ulemper som følger, ved å pause Google Ads annonsene kontinuerlig…
Når du starter en annonsekampanje, så tar det faktisk litt tid før det tar fart. La oss si at du har et budsjett på 100 kroner per dag og din gjennomsnittlige CPC (kost per klikk) er 1 krone. I teorien har du nok budsjett til å få ti klikk per dag. Men når du først starter en annonse, får du sannsynligvis bare ett eller to klikk per dag, så øker det til fire og fem til du etter 1-2 uker når ditt optimale nivå.
Det samme skjer når du gjenopptar en annonse etter at de har vært pauset eller hvis du har opprettet nye annonser. Google baserer hvor ofte annonsene dine vises, hvordan de rangerer og hvor mye du betaler per klikk, på en rekke faktorer, inkludert historiske data som CTR og landingssider. Når du oppretter nye annonser eller avbryter pausen etter en stund er disse dataene ikke lenger tilgjengelige eller ugyldige. Derfor kan det ta noen dager før annonsene dine kommer tilbake til der de var før.
Tenk på dette når du både pauser kampanjen din og velger å kjøre den igjen. Gi deg selv en uke eller to med buffer-tid, når du gjenopptar annonsene. De vil ikke gjøre mye i denne perioden.
Dette er et godt eksempel på en konto som har hatt gjenopptakelse av annonser. Det vil si, de er blitt reaktivert etter en tids pause. Det tar et par uker, før det skjer noe i kontoen, selv om spendingen var den samme i de to ukene. Men få eller ingen klikk og konverteringer.
Google anbefaler å kjøre tre forskjellige annonser i hver annonsegruppe - som et minimum. Dette lar deg eksperimentere med effektiviteten av overskrifter, oppfordringer til handling, osv. Men hvis du stadig pauser annonsene dine, vil ikke disse dataene samles inn. For å samle statistisk signifikante data, må du gi annonsene dine tid til å generere et godt antall visninger, klikk og konverteringer.
Når PPC-annonser håndteres av profesjonelle, kjører de sannsynligvis Google Ads-eksperimenter for å optimalisere kampanjene dine. Disse eksperimentene er avgjørende for å teste ting som annonsetekstvarianter, budstrategier og søkeordmatchtyper, og de er avhengige av konsistente data for å bestemme den mest effektive tilnærmingen.
Hvis du ofte pauser annonsene dine, kan det forstyrre eksperimentene som kjøres. Dette stopper ikke bare fremdriften, men også bety at dataene som er samlet inn så langt, er mindre pålitelige. Dermed started disse eksperimentene på nytt etter pauser, krever ofte å sette dem opp fra bunnen av igjen.
Det finnes alternativer til å pause annonsene dine og dermed unngå de negative effektene som nevnt ovenfor.
Juster budsjettet Skal du på ferie? Vi anbefaler å redusere budsjettet ditt i stedet for å pause annonsene helt. Dette lar annonsene dine fortsatt kjøre, samle data og generere noen leads og salg, uten å pådra deg en stor regning mens du er borte.
Når du kommer tilbake, kan du gjenoppta ditt fulle budsjett og kombinere dataene fra de billigere annonsene med de dyrere.
Bruk planleggingsverktøyet for annonser Google Ads-planleggingsverktøyet er flott. Du kan velge hvilke tider og hvilke dager i uken du vil at annonsene dine skal vises, slik at du kan kjøre dem på bestemte tider uten å måtte pause dem manuelt.
For eksempel kan du si at du vil at annonsen skal vises i timene fra 19:00 til 22:00 mandag til fredag. Du trenger bare å opprette annonseplanen én gang, og du kan velge når den slår seg på og av. På denne måten vises ikke annonsene dine midt på natten når ingen er rundt for å klikke på dem.
Bruk negative søkeord I stedet for å manuelt pause annonsene dine i tider du ikke vil at de skal vises, prøv å implementere negative søkeord i stedet. For eksempel, hvis du ikke vil vises for "Elektrikere åpen på jul," legg til "jul" og "juledag" til din liste over negative søkeord.
Negative søkeord er ord som blokkerer annonsen din fra å bli vist. For eksempel, hvis du eier et markedsføringsbyrå og ikke vil vises for “markedsføringsbyrå åpen juledag” kan du legge til “jul” og “juledag” som negative søkeord. Dette vil stoppe annonsen din fra å vises for søk som inkluderer ordene jul og juledag.
Vi anbefaler å legge til relevante, long-tail søkeord og negative søkeord til kampanjene dine. Dette vil hjelpe annonsene dine å vises for relevante termer og unngå irrelevante søkeord. Du kan legge disse til kampanjene dine ved å navigere til “Søkeord”-fanen og klikke “Opprett nytt søkeord.” Deretter kan du legge til dine nye og negative søkeord om nødvendig.
Men husk at det bør vært gjort en vurdering i forkant om pausingen bør gjøres eller ikke. Kanskje bør det testes ut i et eget eksperiment?
En vanlig antakelse blant annonsører er at røde dager genererer færre klikk og konverteringer, og dermed kan pausing av annonser på disse dagene spare penger uten å påvirke kampanjenes totale ytelse. La oss utforske denne hypotesen ved å analysere data for røde dager og sammenligne dem med vanlige arbeidsdager.
Hent data fra Google Ads:
Analyser data:
Utfør statistisk analyse:
La oss anta at vi har hentet følgende data for to kampanjer over en periode på 30 dager, inkludert 5 røde dager:
Dagstype | Gjennomsnittlige klikk | CPC | Konverteringsfrekvens | Total kostnad |
---|---|---|---|---|
Røde dager | 50 | 5 NOK | 2% | 250 NOK |
Arbeidsdager | 80 | 4 NOK | 5% | 320 NOK |
Klikk og CPC:
Konverteringsfrekvens:
Total kostnad:
Ved å utføre en t-test finner vi at p-verdien er 0.01 for forskjellen i konverteringsfrekvens, noe som indikerer en statistisk signifikant forskjell.
Dataene støtter hypotesen om at røde dager genererer færre klikk og konverteringer. Dette betyr at det potensielt er kostnadseffektivt å pause annonser på røde dager for å spare penger. Imidlertid er det viktig å ta hensyn til at pausing av annonser kan påvirke annonsenes samlede ytelse negativt, som tidligere diskutert. Så dette må tas med i beregningen.
Det er også mulig å gjøre dette via scripts. Vi har satt opp et enkelt script som legger til labels på de annonser som kjører, slik at det er enkelt å finne disse igjen for å reaktivere.
/*
* Pause spesifikke datoer
* Mcminn.no - 2024
*/
function main() {
var campaignIterator = AdsApp.campaigns().get();
// Definer røde dager (feriedager)
var redDays = [
'2024-01-01', // Nyttårsdag 2024
'2024-03-28', // Skjærtorsdag 2024
'2024-03-29', // Langfredag 2024
'2024-03-31', // Første påskedag 2024
'2024-04-01', // Andre påskedag 2024
'2024-05-01', // Arbeidernes dag 2024
'2024-05-09', // Kristi himmelfartsdag 2024
'2024-05-17', // Grunnlovsdag 2024
'2024-05-19', // Første pinsedag 2024
'2024-05-20', // Andre pinsedag 2024
'2024-12-25', // Første juledag 2024
'2024-12-26', // Andre juledag 2024
'2025-01-01', // Nyttårsdag 2025
'2025-04-17', // Skjærtorsdag 2025
'2025-04-18', // Langfredag 2025
'2025-04-20', // Første påskedag 2025
'2025-04-21', // Andre påskedag 2025
'2025-05-01', // Arbeidernes dag 2025
'2025-05-29', // Kristi himmelfartsdag 2025
'2025-05-17', // Grunnlovsdag 2025
'2025-06-08', // Første pinsedag 2025
'2025-06-09', // Andre pinsedag 2025
'2025-12-25', // Første juledag 2025
'2025-12-26' // Andre juledag 2025
];
var today = Utilities.formatDate(new Date(), AdsApp.currentAccount().getTimeZone(), 'yyyy-MM-dd');
var labelName = "Paused on Red Day";
// Opprett etiketten hvis den ikke finnes
if (!AdsApp.labels().withCondition("Name = '" + labelName + "'").get().hasNext()) {
AdsApp.createLabel(labelName);
}
while (campaignIterator.hasNext()) {
var campaign = campaignIterator.next();
if (redDays.includes(today)) {
if (campaign.isEnabled()) {
// Pause kampanjen og legg til etiketten
campaign.pause();
campaign.applyLabel(labelName);
Logger.log('Kampanje pauset: ' + campaign.getName());
}
} else {
if (campaign.labels().withCondition("Name = '" + labelName + "'").get().hasNext()) {
// Gjenoppta kampanjen og fjern etiketten
campaign.enable();
campaign.removeLabel(labelName);
Logger.log('Kampanje gjenopptatt: ' + campaign.getName());
}
}
}
}
Å pause annonser på røde dager kan være en effektiv strategi for å spare penger, spesielt hvis dataene viser lavere aktivitet og konverteringer på disse dagene. Men husk, det er viktig å balansere kostnadsbesparelser med behovet for å opprettholde annonsemomentum og datakvalitet.
Det kan være lurt å tenke seg om en ekstra gang. Hvor lenge skal man pause disse? Vil det påvirke ytelsen generelt til annonsene? Skal man ta beslutningen basert på magefølelse eller data? Kan man bruke andre virkemidler for å oppnå samme resultat? Kan man benytte vitenskapelig fremgangsmetode for å finne mer svar eller indikasjon på hva man bør gjøre? Vi i Mcminn anbefaler at man gjør endringer og påvirkninger basert på data. Det vil si ingen magefølelse eller "hørt fra en venn". Vi setter det som en hypotese og tester det, og da har vi et bedre grunnlag å ta en beslutning på.
Mcminn kan hjelpe deg med dette ved å:
Kontakt oss i Mcminn for en skreddersydd løsning som passer dine behov og hjelper deg med å oppnå dine mål på en kostnadseffektiv måte.