Skip to content

Webanalyse er
Riktig data
fremfor big data.

Webanalyse er prosessen med å samle inn, måle og analysere webdata for å forstå og optimalisere webbruk. Det gir innsikt i brukeratferd, hjelper med å måle effekten av digital markedsføring og støtter beslutningsprosesser for å forbedre nettstedets ytelse og brukeropplevelse.
Webanalyse er i disse dager, også personvern og cookies.

Datainnsamling og webanalyse gjøres best med en plan. Vi hjelper deg med plan, innsamling og analyse der du faktisk trenger det.

Hva er webanalyse?

Webanalyse er innsamling og tolkning av data knyttet til brukeratferd på en nettside. Målet er å forstå hvordan besøkende interagerer med nettstedet, slik at man kan forbedre brukeropplevelsen og øke konverteringsrater.

Ved å bruke verktøy som Google Analytics kan man spore ulike metrikker som besøkstid, klikkrate, og hvor trafikken kommer fra. Dette gir verdifull innsikt i hva som fungerer og hva som må justeres, enten det er innhold, design eller funksjonalitet. Analyse av denne dataen danner grunnlaget for beslutninger i digital markedsføring og forretningsutvikling.

Kvantitativ

Kvantitativ analyse fokuserer på numeriske data som besøkstall, sidevisninger, klikkrate, og konverteringsrate. Den gir en oversikt over hva som skjer på nettstedet ditt i form av hard data. Det er her verktøy som Google Analytics ofte brukes for å spore og måle brukeratferd.

Kvalitativ

Kvalitativ analyse ser på 'hvorfor' og 'hvordan' brukerne interagerer med nettstedet. Dette omfatter brukertesting, spørreundersøkelser og analyse av brukeranmeldelser for å forstå brukerens intensjoner, problemer og behov.

Webanalyse inneholder flere fagområder

Våre eksperter vil gjøre analyse av din digitale virksomhet, synlighet og rangering for å se hvilke tiltak som bør gjennomføres. Noen av disse tiltak kan være:

mcminn trafikkanalyse

01. Trafikkanalyse

Fokus på kildene som genererer trafikk til nettstedet, som organiske søk, betalt annonsering, sosiale medier osv.

mcminn atferdsanalyse

02. Atferdsanalyse

Sporing av brukerens vei gjennom nettstedet, inkludert klikk, skrolling og tid brukt på forskjellige deler av nettstedet.

mcminn conversion rate analysis

03. Konverterings-analyse

Analyse og testing av elementer på nettstedet som påvirker konverteringsrater, som CTA-knapper, landingssider og salgstrakter.

 

mcminn teknisk analyse

04. Teknisk Analyse

Overvåking og analyse av nettstedets tekniske aspekter som lastetid, mobilvennlighet og indekseringsstatus for å forbedre søkemotorrangering.

mcminn innholdsanalyse

05. Innholdsanalyse

Vurdering av innholdets effektivitet, inkludert tekst, bilder og videoer, i å engasjere brukere og oppnå forretningsmål.

 

mcminn UX/UI analyse

06. UX/UI-analyse

Forståelse av brukeropplevelsen gjennom sporing av brukerinteraksjoner og tilbakemeldinger for å forbedre design og brukervennlighet.

 

Mcminn målgruppe analyse

07. Målgruppe-analyse

Segmentering og profilering av brukere basert på demografi, interesser og atferd for mer målrettet markedsføring.

Mcminn multikanal analyse

08. Multikanal-analyse

Sporing av brukeratferd over flere kanaler og plattformer for å forstå kundereisen på tvers av ulike touchpoints.

mcminn dataintegrasjon

09. Dataintegrasjon

Samling og sammenkobling av data fra forskjellige kilder som CRM-systemer, e-postmarkedsføring og sosiale medier for en mer helhetlig analyse.

VÅRE EKSPERTER

46614418_krister_2
Daglig leder & Seniorrådgiver

Krister Ross

Krister har jobbet med digital optimalisering og markedsføring i ca to tiår og har innehatt posisjoner som leder for både SEO og Analyse -avdelinger i flere av Norge største performance byråer.
I Mcminn jobber han med både analyse, søkemotoroptimalisering, konverteringsoptimalisering og strategi.

WEBANALYSE  - MÅL OG MENING

 
Redusere kostnader

Med webanalyse kan du faktisk skaffe deg innsikten som gjør at du kan redusere dine kostnader på annonsering, ressursforvaltning med mer.

Les mer her om hvordan webanalyse kan benyttes i dyrtid.

 

 
Øke inntekt

Hovedsakelig så benyttes webanalyse til å skaffe seg innsikt for å forbedre og optimalisere som genererer vekst og økt inntekt. 

Les mer her om hvordan du kan få mer ut av markedsføringen.

Les mer her om hvordan webanalyse er et uunnværlig verktøy for vekst. 

 
Øke kundetilfredshet

We are a branding, design and digital creative agency. We bring new brands to life and breathe new life into existing ones.

Les hvordan webanalyse kan øke kundetilfredsheten

 
Hvordan bruke webanalyse?

Webanalyse kan virke vanskelig og omfattende. Derfor har vi skrevet artikler og guider som kan hjelpe deg med å komme igang og få bedre innsikt om ditt nettsted og digitale virksomhet. 

Les mer her om hvordan du kan bruke webanalyse selv

 

 

VEKSTPRODUKTER

Growth Performance

Kr 6900

Dette er pakken for de som kun trenger optimaliseringen omkring organisk og betalt annonsering og synlighet. 

 

  • Betalt annonsering (Google Ads, Bing Ads, Facebook Ads ++)
  • Organisk synlighet (SEO)
  • Teknisk Optimalisering
  • Sporing
  • GDPR
  • Dashboard og Rapporter
  • Analyse 
Growth Pro

Kr 15000

Dette er pakken som inneholder det meste, unntatt nettside. 

  • Digital forretningsutvikling
  • Strategi
  • Betalt annonsering (Google Ads, Bing Ads, Facebook Ads ++)
  • Organisk synlighet (SEO)
  • Konverteringsoptimalisering (CRO)
  • Innholdsoptimalisering
  • Teknisk Optimalisering
  • Vedlikehold
  • Sosiale Medier
  • Sporing
  • GDPR
  • Dashboard og Rapporter
  • Analyse 
Growth Machine

Kr 29900

Dette er pakken som inneholder alt, til og med oppsett, design og vedlikehold av nettside. 

  • Digital forretningsutvikling
  • Strategi
  • Nettside
  • Design
  • Betalt annonsering (Google Ads, Bing Ads, Facebook Ads ++)
  • Organisk synlighet (SEO)
  • Konverteringsoptimalisering (CRO)
  • Innholdsoptimalisering
  • Teknisk Optimalisering
  • Vedlikehold
  • Sosiale Medier
  • Sporing
  • GDPR
  • Dashboard og Rapporter
  • Analyse 

Ta kontakt